مهندس موفق الکترونیک

لایه های برد مدار چاپی در آلتیوم دیزاینر قسمت اول

در ادامه مجموعه جلسات آموزش نرم افزار آلتیوم دیزاینر، در این جلسه قصد داریم در مورد لایه ها که یکی از مهم ترین بخش های یک برد مدارچاپی است توضیح دهیم.

ساختار برد مدار چاپی

برای آشنایی بهتر با مفهوم لایه های برد مدار چاپی، باید با ساختار یک برد مدار چاپی آشنا شویم. شکل زیر ساختار ساده از یک برد مدار چاپی را نشان می دهد:

 

آموزش Altium Designerجلسه دهم : لایه های برد مدار چاپی

 

مطابق شکل یک برد مدار چاپی حداقل از یک لایه بالا (Top Layer) و یک لایه پایین (Bottom Layer) و یک لایه تحت عنوان هسته یا core تشکیل شده است. البته اغلب به منظور کاهش هزینه ها امکان ساخت برد های ساده به صورت یک لایه ( تنها لایه bottom Layer) نیز وجود دارد.

به لایه های بالا و پایین اصطلاحا لایه های سیگنال گفته می شود و برای رسم خطوط الکتریکی در طراحی برد مدار چاپی به کار می روند. لایه هسته وظیفه ایجاد عایق الکتریکی بین لایه های سیگنال را به عهده دارد.

لایه های موجود در یک برد مدار چاپی

در بخش قبل به طور ساده ساختار یک برد مدار چاپی را که تنها شامل دو لایه سیگنال و یک لایه عایق بود را بررسی کردیم اما در عمل از لایه های بیشتری در طراحی و ساخت یک برد مدار چاپی استفاده می شود. در ادامه در مورد لایه هایی که بیشترین کاربرد را دارند توضیح می دهیم :

مطلب پیشنهادی:  تبدیل نصب سطحی به DIP

لایه های سیگنال : همان طور که توضیح داده شد معمولا شامل دو لایه پایین و بالا می شود. در بردهای الکترونیکی پیشرفته از تعداد لایه های بیشتری نیز استفاده می شود که به شکل ساندویچ در بین لایه های بالا و پایین قرار می گیرند.

لا های چاپ راهنما : لایه های چاپ راهنما شامل دو لایه چاپ راهنمای بالا (Top overlay) و چاپ راهنمای پایین (Bottom overlay) می شود. در واقع این لایه همان نوشته های روی برد مدار چاپی است که مقدار یا شناسه قطعات بر روی برد مدار چاپی را مشخص می کند. این لایه می تواند به طور کلی سه کاربرد داشته باشد :

  • راهنمای مونتاژ قطعات
  • راهنمای عیب یابی
  • راهنمای مصرف کننده

لایه های محافظ : این لایه ها نیز به طور مشابه شامل دو لایه محافظ بالا (Top solder) و لایه محافظ پایین (Bottom solder) می شود و کاربرد آن به منظور محافظت از خطوط برد مدار چاپی در مواردی مانند اکسیداسیون و آسیب دیدن در هنگام لحیم کاری می باشد.

لایه های مکانیکی : در این لایه ها مشخصات مکانیکی برد مدار چاپی تعیین می گردد. پرکاربرد ترین این لایه ها، لایه mechanical 1 یا به طور مشابه Keep out layer است که وظیفه تعیین محدوده برد مدار چاپی را به عهده دارد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش ساخت کتابخانه مجتمع در آلتیوم دیزاینر

انتخاب لایه ها در آلتیوم دیزاینر

در نرم افزار Altium Designer به منظور انتخاب و استفاده از این لایه ها از نوار ابزار پایین نرم افزار مطابق شکل استفاده می کنیم.

آموزش Altium Designerجلسه دهم : لایه های برد مدار چاپی

برای استفاده از این لایه های دو ابزار متداول وجود دارد :

  • ابزار Interactive Routing که در جلسات قبلی معرفی شد و معمولا برای رسم خطوط سیگنال از این ابزار استفاده می شود.
  • ابزار Line که معمولا برای استفاده از لایه هایی به غیر از لایه های سیگنال از این ابزار استفاده می شود.

دسترسی به این دو ابزار مطابق شکل زیر از منوی place امکان پذیر است.

آموزش Altium Designerجلسه دهم : لایه های برد مدار چاپی

برای استفاده از هریک از لایه ها ابتدا لایه مناسب را انتخاب کرده و سپس یکی از دو ابزار ذکر شده را انتخاب می کنیم. امیدوارم این بخش از آموزش برایتان مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه

  1. سلام .
    استفاده بردم .
    سپاس

  2. محمد شیخ جامی

    سلام از لایه راهنما که با خط سفید روی برد چاپ می شود چگونه فایل پرینت تهیه کنیم