مهندس موفق الکترونیک

با فوت کردن LED را خاموش و روشن کنید!

احتمالا همه شما با LED آشنا هستید. یکی از ساده ترین و کاربردی ترین قطعاتی است که در دنیای الکترونیک با آن کار میکنیم. از LED های کوچک در بردهای الکترونیکی برای نشان دادن علائم و وضعیت های نرم افزار و سخت افزار گرفته تا LED های نورپردازی و لامپ های LED روشنایی طیف وسیع کاربردهای این قطعه ارزشمند را نشان می دهد.

اما تا حالا فکر کردید که ممکنه بتونید از آن به عنوان سنسور باد استفاده کنید؟ احتمالا پاسختان منفی است اما دراین مطلب میخواهیم به شما نشان بدهیم که LED از آنچه فکر میکردید جذاب تر است…! در این مطلب به شما نشان خواهیم داد که چگونه با فوت کردن LED را روشن و خاموش کنید. در واقع نام آن را میتوانیم شمع الکترونیکی بزاریم! از این کاربرد میشه به عنوان سنسور شدت باد هم استفاده کرد. برای این که جذابیت این کار را بیشتر درک کنید ابتدا فیلم زیر را مشاهده کنید :

قطعات لازم :

  • برد آردوینو UNO + کابل USB برنامه ریزی برد
  • مقاومت 220 اهم
  • LED کوچک به همراه یک سیم برای اتصال به آن
  • پین هدر

شماتیک مدار :

شاید الان با خواندن ابتدای این مطلب فکرهای خیلی عجیب و غریب کردید و به فکر مدارات خیلی پیچیده و عجیب و غریب افتاده باشید! اما ساختن این مدار آنقدر ساده است که حتی فکرش را هم نمیکنید. شکل زیر مدار را نشان میدهد :

مطلب پیشنهادی:  راه اندازی I2C در آردوینو

LED را خاموش و روشن

قبل از این که توضیح عملکرد مدار را بخوانید سعی کنید هوش خود را محک بزنید و از روی این شکل عملکرد مدار را تحلیل کنید.

شرح عملکرد مدار :

عملکرد مدار بر پایه یک نکته ریز در عملکرد LED نهفته است!

وقتی LED روشن می شود دمای آن بالا می رود و با بالا رفتن دمای آن افت ولتاژ آن کاهش پیدا میکند. حالا اگر شما دمای LED را کمی پایین بیاورید (که ما در اینجا این کار را با فوت انجام میدهیم!) افت ولتاژ LED افزایش پیدا میکند. ما این افزایش را از طریق ADC متوجه میشویم و LED را برای 2 ثانیه خاموش میکنیم. به همین سادگی و خوشمزگی!

برای عملکرد بهتر مدار توصیه می شود از LED های بسیار کوچک مثلا مدل SMD 0402 استفاده کنید و با سیم های ظریفی LED را مطابق شکل مدار بالا متصل نمایید.

ساختن مدار :

شکل های زیر نحوه ساختن مدار را نشان میدهد :

LED را خاموش و روشن LED را خاموش و روشن LED را خاموش و روشن

محل اتصال LED و مقاومت را به پایه آنالوگ A0 متصل کنید و سر دیگر را به پایه دیجیتال A1 برد متصل کنید تا از طریق آن بتوانیم LED را روشن و خاموش کنیم.

کدهای مدار :

خوب حالا رسیدیم به بخش جذاب کدنویسی!

مطابق توضیحات داده شده ابتدا تنظیمات پایه های آردوینو را انجام میدهیم. سپس مقدار ولتاژ پایه آنالوگ را میخوانیم و در ادامه مقدار ولتاژ را با مقدار حالت قبلی بررسی میکنیم. در صورتی که ولتاژ کاهش پیدا کرده باشد، LED را برای 2 ثانیه خاموش میکنیم.

مطلب پیشنهادی:  تولید تن صدا با آردوینو

کد زیر را دانلود و در برنامه آردوینو باز کرده و بر روی برد آپلود نمایید.

دانلود فایل برنامه

LED را خاموش و روشن

تغذیه را وصل کنید و دیگران را تعجب زده کنید!

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه

  1. عالیه
    ال ای دی اس ام دیه؟؟

  2. سلام من کد های این پروژرو احتیاج دارم باید چکار کنم؟!