مهندس موفق الکترونیک

نحوه عملکرد کنتاکتور تک فاز

اطلاع از نحوه عملکرد کنتاکتور تک فاز به شما کمک می‌کند تا بیشتر با کارایی و مزایای آن آشنا شوید.

قبل از اینکه راجع به طرز کار کنتاکتور تک فاز صحبت کنیم بهتر است بدانیم کنتاکتور چیست، چه کاربردی دارد و از چه اجزایی تشکیل شده است.

در این مقاله صفر تا صد هر آنچه نیاز است راجع به کنتاکتور تک فاز بدانید را به تفصیل شرح دادیم.

کنتاکتور تک فاز چیست و چه عملکردی دارد؟

کنتاکتور تک فاز چیست و چه عملکردی دارد؟

پس از استقرار در هر محلی به منظور افزایش ایمنی و بهره وری محیط لازم است که نسبت به ایمن سازی و خرید برخی تجهیزات برقی همچون محافظ برق اقدام کنید.

یکی از تجهیزات کاربردی که وجود آن در هر محیطی ضروری است کنتاکتور تک فاز است که با عملکرد خود از بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب راجع به نحوه کار کنتاکتور تک فاز صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی کنتاکتورها نوعی کلید الکترومکانیکی هستند که اکثرا به منظور کلید زنی مدار قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به تعبیر دیگر کنتاکتور تک فاز نوعی سوئیچ کنترل شده الکتریکی است که وظیفه قطع و وصل کردن مدار را بر عهده دارد.

کنتاکتور‌های تک فاز از جهت فضای اشغال شده بسیار کوچک‌تر از نمونه‌های سه فاز هستند؛ ضمن اینکه کم صدا هستند و آلودگی صوتی خاصی ایجاد نمی‌کنند.

با توجه به اهمیت کارایی این محصول مجموعه jbh به عنوان یکی از پیشگامان تولید محصولات دانش بنیان به کمک تیم فنی و دانش تخصصی خود در این حوزه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات همچون کنتاکتور تک فاز و چراغ سیگنال را طراحی و عرضه کرده است.

از آنجایی که کنتاکتور تک فاز jbh با آخرین تکنولوژی و دانش روز تولید می‌شود چند نقطه قوت مهم نسبت به سایر محصولات دارد که در ادامه به صورت خلاصه به آن اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین خصوصیات کنتاکتور تک فاز jbh عبارتند از:

  • از لحاظ تولید صدا نسبت به کنتاکتورهای تک فاز قدیمی بسیار بی صدا است.
  • ابعاد کوچک آن با توجه به آمپراژ بسیار مناسب و کوچک است.
  • به سبب بسته بودن کیس کنتاکتور از ورود گرد و غبار به محفظه کنتاکت‌ها جلوگیری می‌کند.
  • تعمیر نگهداری‌‌های فصلی نیاز ندارد.
  • بهترین جایگزین برای کنتاکتور‌های قدیمی است.
  • ضمن اینکه این محصول با سه سال گارانتی و تعویض بی‌قید و شرط ارائه می‌شود.

خوب است بدانید jbh به منظور رفع چالش‌های کمبود فضای موجود در تابلو برق اقدام به تلفیق و ادغام چندین محصول کرده است تا همزمان یک دستگاه چندین کاربرد و خروجی داشته باشد؛ اینگونه ضمن رفع چالش‌ها از لحاظ قیمتی نیز مقرون به صرفه است.

مطلب پیشنهادی:  هرچیزی که باید درباره سوئیچ های شبکه بدانید

این مجموعه با صدها مجموعه فعال در سطح کشور آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است؛ همچنین امکان خرید آنلاین را برای شما در نظر گرفته است.

نحوه کار کنتاکتور تک فاز به چه صورت است؟

نحوه کار کنتاکتور تک فاز به چه صورت است؟

طراحی کنتاکتور تک فاز زمانی اهمیت پیدا کرد که دیگر ظرفیت رله‌ها پاسخگوی نیاز برخی دستگاه‌ها نبود؛ زیرا رله‌ها صرفا جریانات باز و بسته نرمال را پوشش می‌دهند و هنگام بروز قوس الکتریکی و ایجاد خسارات کارایی لازم را نداشتند؛ به همین دلیل در این قسمت از کنتاکتور‌های تک فاز استفاده می‌شود تا از بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری شود.

جریان برقی که در کنتاکتور تک فاز جریان دارد موجب برق دار شدن بوبین می‌شود؛ آنگاه بوبین یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و سپس هسته کنتاکتور که در این لحظه در حال حرکت است قسمتی از میدان مغناطیسی ایجاد شده را جذب می‌کند.

این محصول دارای چهار پایه (پایه 1، 2، 3 و 4) است که اکثر آن‌ها مربوط به قدرت است. در کنتاکتور‌های دوپل باید پایه‌های 1 و 2 را به پل اول و پایه‌های 3 و 4 را به پل دوم وصل کنیم.

علاوه بر پایه، یک کلید شستی استارت استوپ نیز باید با عنوان مدار فرمان وجود داشته باشد که ورودی و خروجی جریان را مدیریت کند.

برای اینکه بتوانید مدار فرمان را راه‌اندازی کنید تنها کافی است از خروجی فیوز یک ارتباط ایمن به ورودی کنتاکتور برقرار کنید.

این فرایند و استفاده از کنتاکتور تک فاز برای دستگاه‌‌هایی که با بار جریان بالا طراحی شده‌اند کاملا استاندارد است؛ در حالیکه شاید استفاده از رله‌های چند منظوره در این مورد کارایی نداشته باشد.

مقایسه نحوه عملکرد کنتاکتور تک فاز با کلید دستی

مقایسه نحوه عملکرد کنتاکتور تک فاز با کلید دستی

کنتاکتورها همان کلید‌های دستی هستند که به صورت اتوماتیک و با استفاده از جریانات الکتریکی فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل در نحوه عملکرد تفاوت‌های فاحشی دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • کنتاکتور‌های تک فاز به شما این اجازه را می‌دهند تا از راه دور و یا از چند محل سیستم یا مدار مورد نظر را کنترل و مدیریت کنید.
  • سرعت و دقت قطع و وصل کردن مدارها در کنتاکتور‌های تک فاز نسبت به کلید‌های دستی بیشتر است.
  • عمر مکانیکی کنتاکتور‌های تک فاز نسبت به کلید‌های دستی بیشتر است‌؛ زیرا ساییدگی مکانیکی ندارند.
  • میزان حفاظت و ایمنی کنتاکتور‌های تک فاز به سبب دقت و عملکرد دقیق‌تر بیشتر است و به همین دلیل از بروز خطرات جدی جلوگیری می‌کند.
  • هنگام قطع برق جریان الکتریکی در مدار قطع شده و برای شروع نیاز به استارت مجدد دارد که این عامل از بروز خطراتی سهمگین و جبران ناپذیر جلوگیری می‌کند.
مطلب پیشنهادی:  معرفی انواع سنسور در برق صنعتی و معرفی بهترین برندهای تولید کننده سنسور

معرفی کاربرد‌های کنتاکتور تک فاز

معرفی کاربرد‌های کنتاکتور تک فاز

کنتاکتور تک فاز از جمله تجهیزات برقی کاربردی است که به منظور افزایش ایمنی محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های کنتاکتور تک فاز را به عنوان می‌کنیم.

  • به منظور هوشمند سازی ساختمان‌های قدیمی‌ می‌توان از کنتاکتور‌های تک فاز ایمن و استاندارد استفاده کنید.
  • برای کنترل سیستم روشنایی نیز می‌توان از کنتاکتور تک فاز استفاده کرد.
  • در ساخت کنترل کولر‌های گازی نیز از کنتاکتور تک فاز استفاده شده است.
  • پمپ و موتور‌های آبیاری نیز مجهز به کنتاکتور تک فاز هستند.
  • در پمپ‌های کف کش کشاورزی نیز استفاده از کنتاکتور تک فاز مرسوم است.
  • دستگاه‌های ماینر به دلیل استفاده از برق‌های فشار قوی به کنتاکتور تک فاز نیاز دارند.
  • به طور کلی تمامی‌ موتور‌های الکتریکی، نورپردازی، گرمایش، بانک‌های خازنی، تبخیر کننده‌های حرارتی و سایر بار‌های الکتریکی به کنتاکتور تک فاز نیاز دارند.

مواردی که گفته شد قسمت محدودی از کاربرد‌های کنتاکتور تک فاز است، قطعا کاربرد‌های آن بیش از موارد فوق است که پس از خرید با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مجموعه jbh به منظور جلب رضایت حداکثری مشتریان خود بهترین، استانداردترین و ایمن‌ترین کنتاکتور تک فاز را با قیمتی مناسب و استثنایی و با خدماتی همچون سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط ارائه می‌دهد.

آشنایی با اجزای داخلی و کارکرد کلی کنتاکتور تک فاز

آشنایی با اجزای داخلی و کارکرد کلی کنتاکتور تک فاز

خوب است بدانید که کنتاکتور‌های تک فاز تلفیقی از رله و سایر اجزا هستند که به دلیل کوچک بود و بی‌صدا بودن مورد استقبال تعمیرکاران و مهندسین برق قرار گرفته است.

کنتاکتور‌های تک فاز چند جز اصلی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • بوبین
  • هسته ثابت فلزی
  • هسته متحرک فلزی
  • فنر بازگشت هسته متحرک
  • سه تیغه به نام‌های قدرت
  • تیغه‌های کمکی با نام‌های NO و NC

شما می‌توانید با چند کلیک ساده استانداردترین نوع کنتاکتور تک فاز را با سه سال گارانتی از مجموعه JBH تهیه کنید.

راهنمای خرید کنتاکتور تک فاز

راهنمای خرید کنتاکتور تک فاز

از آنجایی که تجهیزات برقی نقش مهمی‌در تامین امنیت محیط دارند بهتر است هنگام خرید به تمامی‌ نکات ایمنی توجه داشته باشید.

اگر به نکته اولی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید دیگر نیازی نیست که سایر نکات را در نظر داشته باشید.

  • خرید از مجموعه‌ای مطمئن و معتبر

یک مجموعه معتبر با توجه به تجربه و سابقه کاری خود و همچنین با در نظر گرفتن رضایت مشتری بهترین و باکیفت‌ترین محصولات همچون کنترل فاز را عرضه می‌کند؛ به عنوان مثال مجموعه JBH با سال‌ها سابقه و فعالیت در این حوزه به یکی از برند‌های شناخته شده تبدیل شده است که ضمن ارائه محصول باکیفیت خدمات پس از فروش و گارانتی نیز ارائه می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  get 100 SoundCloud plays for free right now

اصالت، کیفیت، قیمت مقرون به صرفه، خدمات بی نظیر و پشتیبانی کامل از مزایای این برند است. مطمئن باشید با خرید از این برند هیچ نگرانی و دردسری خاطر شما را آشفته نخواهد کرد.

سایر فاکتور‌هایی که باید به آن توجه داشته باشید اصالت محصول است. خرید تجهیزات برقی اصیل خیال شما را از بابت هرگونه خطر احتمالی آسوده می‌دارد.

کیفیت، پس از اصالت جایگاه ویژه‌ای دارد. از یک محصول باکیفیت قطعا هر آنچه انتظار داشته باشید را دریافت خواهید کرد.

تمامی موارد فوق در محصولات JBH گردآوری شده، پس با خیال راحت آنچه نیاز دارید را سفارش دهید.

قیمت کنتاکتور تک فاز چقدر است؟

فاکتور‌های بسیاری بر قیمت کنتاکتور تک فاز تاثیر می‌گذارند که برخی از آن‌ها کیفی و برخی دیگر کمی‌اند. از فاکتور‌های کیفی می‌توان بر کیفیت و اصالت محصول اشاره کرد که اتفاقا بسیار مهم هستند.

یک محصول اصیل و باکیفیت قطعا قیمت بالاتری نسبت به یک محصول تقلبی دارد؛ از طرفی برخی برندها صرفا به دلیل سابقه کاری بیشتر و یا شهرت محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

JBH با در نظر گرفتن انصاف و رضایت مشتری بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را با قیمتی استثنایی ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در انتها به عنوان جمع بندی یادآوری می‌کنیم که کنتاکتور تک فاز یک کلید کنترل شونده است که به صورت الکتریکی کار می‌کند و شباهت بسیاری به رله دارد با این تفاوت که کنتاکتور می‌تواند تجهیزات را در برابر آمپراژ بالا حفاظت کند؛ اما رله این قابلیت را ندارد.

نحوه عملکرد آن به اجزا و تجهیزاتی همچون بویین، تیغه و هسته بستگی دارد و در صورتی که هر کدام از این قطعات با مشکلی روبرو شوند عملکرد نهایی محصول تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

برای خرید یک محصول باکیفیت و مطمئن بهتر است یک مجموعه معتبر و مطمئن را انتخاب کنید تا بتوانید با خیال آسوده و بدون هیچ نگرانی تجهیزات برقی موردنظر را تهیه کنید.

مجموعه JBH با سال‌ها سابقه اینجاست تا با ارائه محصولات متنوع، باکیفیت و اصیل نظر مشتریان خود را کسب کند.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *