در ساختارهای تصمیم گیری (Decision making)، برنامهنویس موظف است که یک یا چند شرط را برای ارزیابی و تست برنامه مشخص کند، و همچنین یک یا چند دستور را برای اجرا در صورت درست بودن شرط فراهم کند و در صورت نیاز، دستورات دیگری را برای اجرا در حالت نادرست بودن شرط نیز گردآوری کند.
شکل کلی ساختارهای تصمیم گیری متداول در اکثر زبانهای برنامهنویسی در شکل زیر آمده است:
زبان برنامهنویسی ++C دستورات تصمیم گیری زیر را فراهم آورده است.
ردیف |
دستور و توضیح آن |
1 |
دستور if دستور if شامل یک عبارت بولی و پس از آن یک یا چند دستور است. |
2 |
دستور if…else دستور if را میتوان همراه با یک دستور else اختیاری استفاده کرد، زمانی که عبارت بولی نادرست باشد، دستور else اجرا میشود. |
3 |
دستور switch دستور switch امکان مقایسه یک متغیر را با لیستی از مقادیر فراهم میآورد. |
4 |
دستورات if تودرتو میتوان یک if یا else if را درون if یا else if های دیگر به کار برد. |
5 |
دستورات switch تودرتو میتوان یک دستور switch را درون دستور switch دیگری به کار برد. |
عملگر «:?»
در فصل قبل عملگر شرطی «:?» را بررسی کردیم و گفتیم که میتوان آن را جایگزین دستور if…esle کرد. این عملگر شکل کلی زیر را دارد:
Exp1 ? Exp2 : Exp3;
Exp2، Exp1 و Exp3 عبارت هستند. به محل قرارگیری کالن دقت کنید.
مقدار عبارت «?» به این شکل مشخص میشود: Exp1 بررسی میشود. اگر درست باشد، آنگاه Exp2 ارزیابی شده و به مقدار کل عبارت «?» بدل خواهد شد. اگر Exp1 نادرست باشد، آنگاه Exp3 اجرا شده و مقدار کل عبارت خواهد شد.
منبع: ترجمه از سایت tutorialspoint.com
در جلسه بعدی آموزش ++C با ما همراه باشید. همچنین اگر به یادگیری پایتون هم علاقمند هستید آموزش دستورات IF، ELSE، ELIF، If تودرتو و Switch Case در پایتون را هم مطالعه کنید.
اگر این نوشته برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.