در این جلسه و جلسات آتی به آموزش مقدماتی رزبری پای خواهیم پرداخت و بعدا پروژه های جالبی با آن انجام خواهیم داد. بعد از این دوره دوره های آموزش حرفه ای رزبری پای ، آموزش رزبری پای با پایتون را نیز خواهیم داشت که بستگی به فیدبک و نظرات …
ادامه نوشته »توابع دوست در ++C
یک تابع دوست (Friend Function) برای یک کلاس، در خارج از دامنه (scope) آن کلاس تعریف میشود، اما حق دسترسی به همه اعضای خصوصی و عمومی آن کلاس به آن اعطا میشود. اگرچه ممکن است که نمونه اولیه تابع دوست درون کلاس قرار داشته باشد، با اینحال این توابع دوست …
ادامه نوشته »اورلودکردن عملگر افزایش (++) و عملگر کاهش (- -)
عملگرهای افزایش (++) و کاهش (- -) دو عملگر یگانی مهم در ++C هستند. مثال زیر نحوه اورلود کردن عملگر افزایش (++)، در حالت پیشوند و پسوند را نشان میدهد. به طریق مشابه، میتوان عملگر کاهش (- -) را نیز اورلود کرد. #include <iostream> using namespace std; class Time { …
ادامه نوشته »رزبری پای چیست؟ آشنایی با انواع رزبری پای
رزبری پای چیست؟ در این جلسه و جلسات دیگر به آموزش رزبری پای خواهیم پرداخت. در این جلسه به بررسی چیستی رزبری پای و آشنایی با انواع رزبری پای خواهیم پرداخت. آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که رزبریپای؛ نامی که در سالهای اخیر به وفور …
ادامه نوشته »ویرایشگر سطح دسترسی کلاس در ++C
مخفیسازی داده یکی از مهمترین ویژگیهای برنامهنویسی شیگرا میباشد که توابع برنامه را از دسترسی مستقیم به عناصر داخلی یک کلاس منع میکند. این منع دسترسی بوسیله بخشهای برچسب دار درون بدنه کلاس انجام میگیرد. این برچسبها public، private و protected میباشند. کلیدواژههای public، private و protected مشخص کننده سطح …
ادامه نوشته »Overloading عملگر و تابع در ++C
++C به شما اجازه میدهد تا در یک دامنه مشخص، بیش از یک تعریف برای یک تابع یا یک عملگر مشخص کنید، که به ترتیب اضافه بار تابع (function overloading) و اضافه بار عملگر (operator oveloading) نامیده میشود. یک اعلان اورلود شده، اعلانی است که دارای نام و دامنه یکسانی …
ادامه نوشته »آموزش مولتی تسکینگ در آردوینو – چگونه از دستور ()millis در کدهای آردوینو استفاده کنیم؟
مولتی تسکینگ یا چند وظیفگی (Multitasking) یا توانایی انجام چند کار به صورت همزمان، موجب رخ دادن انقلابی بزرگ در بهرهوری، انعطافپذیری، تطابقپذیری و کارآمدی کامپیوترها شد. امروزه در سیستمهای نهفته هم میکروکنترلرها به این توانایی مجهز هستند و میتوانند با استفاده از مولتی تسکینگ دو یا چند وظیفه را …
ادامه نوشته »وراثت در ++C
در این جلسه از آموزش ++C به بررسی وراثت در ++C می پردازیم. یکی از مهمترین مفاهیم برنامهنویسی شیگرا وراثت (inheritance) میباشد. وراثت اجازه میدهد که یک کلاس را برحسب یک کلاس دیگر تعریف کنیم، موجب آسانتر شدن ساخت و نگهداری یک برنامه میگردد. این مفهوم همچنین موجب استفاده مجدد …
ادامه نوشته »کلاسها و اشیا در ++C
در این جلسه به بررسی کلاسها و اشیا در ++C می پزدازیم. مهمترین هدف برنامهنویسی ++C اضافه کردن شیگرایی به زبان C بوده و بنابراین کلاسها ویژگی مرکزی ++C هستند که برنامهنویسی مبتنی بر شیگرایی را مهیا ساختهاند. کلاسها معمولاً نوع داده تعریف شده توسط کاربر (user-defined type) نامیده میشوند. …
ادامه نوشته »ساختاردادهها در ++C
در این جلسه از آموزش زبان ++C به بررسی ساختاردادهها در ++C می پردازیم. ++C با تعریف آرایهها به شما این اجازه را میداد که چندین داده هم نوع را یک جا ترکیب کنید، اما ساختار (Structure) نوع دادهای تعریف شده توسط کاربر است که اجازه میدهد که دادههایی از …
ادامه نوشته »چگونه میتوان ویندوز ۱۰ با هستهی IoT را در رزبری پای نصب کرد؟
با پیشرفت علم در زمینهی اینترنت اشیا و یا همان IoT، بسیاری از شرکتها شروع به طراحی سیستم عامل انحصاری خود برای کاربردهای IoT کردند. مایکروسافت یکی از شرکتهایی است که ویندوز ۱۰ با هستهی IoT را تولید نموده و از قضا مورد استقبال بازیسازان و صنایع گوناگون قرار گرفته …
ادامه نوشته »دستورات ورودی و خروجی در زبان ++C
کتابخانههای استاندارد ++C مجموعه گستردهای از امکانات برای ورودی/خروجی تدارک دیده که در فصول بعدی با آنها آشنا خواهیم شد. این فصل سادهترین و پرکاربردترین عملیات ورودی/خروجی (I/O) برای برنامهنویسی ++C را تشریح میکند. ورودی/خروجی در ++C با استفاده از استریمها (stream) صورت میگیرد، استریمها دنبالهای از بایتها میباشند. اگر …
ادامه نوشته »تاریخ و ساعت در ++C
در این جلسه به بررسی تاریخ و ساعت در ++C می پردازیم. کتابخانه استاندارد ++C، نوع داده مناسبی برای تاریخ و ساعت تهیه نکرده است. ++C ساختارها (struct) و توابع مربوط به تاریخ و ساعتی که در زبان C پیاده شده است را اتخاذ کرده است. برای دسترسی به ساختارها …
ادامه نوشته »رفرنسها در ++C
در این جلسه به بررسی رفرنسها در ++C می پردازیم. یک متغیر رفرنس (Reference Variable) همانند یک نام مستعار، در واقع نامی دیگر برای متغیر از پیش تعریف شده است. از زمانی که یک رفرنس به یک متغیر آغاز میشود، میتوان از نام آن متغیر یا نام رفرنس برای ارجاع …
ادامه نوشته »اشارهگرها در ++C
آموختن اشارهگرهای ++C آسان و جذاب است. برخی کارها در ++C را میتوان با استفاده از اشارهگرها آسانتر انجام داد، و برخی دیگر از کارها در ++C ، مانند اختصاص حافظه پویا (دینامیک) را نمیتوان بدون وجود اشارهگرها به انجام رساند. همانطور که میدانید هر متغیر مکانی از حافظه است …
ادامه نوشته »