مهندس موفق الکترونیک

عکس هایی از مراحل عملکرد کوره القائی

کوره القائی چیست ؟

کوره القائی دستگاهی است الکتریکی که می‌تواند با عامل محرکه جریان متناوب به سیم پیچی که دور مواد ذوب شونده فلزی پیچیده شده آن را ذوب کند.توصیه می کنم عکس ها را از دست ندهید .

مکانیزم کار کوره القائی

با عبور جریان متناوب از کویل مسی دور کوره میدان مغناطیسی در داخل کویل به وجود می­آید که این میدان مغناطیسی در اثر برخورد با سطح قراضه موجود در داخل کوره که هسته را می­سازد، سبب به وجود آمدن جریان الکتریکی درهسته می­گردد. جریان الکتریکی القایی با عبور از هسته کوره که دارای مقاومت الکتریکی می­باشد سبب ایجاد حرارت می­شود. در حقیقت کوره القایی را می­توان به عنوان یک مبدل جریان در نظر گرفت که کویل کوره مدار اولیه و هسته (قراضه) داخل کوره مدار ثانویه را تشکیل می­دهد. لازم به ذکر است که هسته کوره بایستی هادی جریان الکتریسیته باشد در غیر این صورت گرمایی ایجاد نخواهد شد. جهت جریان در کویل با جهت جریان در مذاب عکس یکدیگرند و همین موضوع باعث تلاطم ذوب در کوره های القایی می­شود که علت اصلی آن پایین بودن فرکانس کوره است و عمدتا در کوره های فرکانس برق شهر دیده می­شود .

با افزایش فرکانس در کوره ها شدت این تلاطم کاهش می­یابد بطوری که در کوره های فرکانس بالا حداقل تلاطم ذوب را مشاهده می­کنیم. این کوره ها جهت ذوب فولاد مناسب هستند، زیرا کاهش تلاطم باعث کاهش میزان اکسیداسیون سطحی مذاب فولاد می­گردد.

مطلب پیشنهادی:  مجموعه مقالات آموزش PLC

 

 

یکیشو بسازم به عنوان پروژه الکترونیک بد نیست !!!

نوشته مرتبط: PWM چیست ؟

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه

  1. شاپور خرم نیا

    واقعا جالبه

  2. برای ساختنش به ترانسی با دور ورودی زیاد و دور خروجی کم و ضخیم نیاز دارید. هسته هم باید فریت باشه تا در فرکانس های بالا جواب بده. برای تولید فرکانس بالا هم فکر کنم IGBT بهترین گزینه باشه.

    اگه میلاد عزیز مایل به همکاری باشه میتونیم روش کار کنیم

    • میلاد جهاندیده

      ممنون آقا عارف از اینکه اطلاعات خودتان را با کاربران سایت به اشتراگ گذاشتید .

      در مورد همکاری هم خواهشا اطلاعات بیشتر و نوع همکاری را برایم ایمیل کنید .

    • سلام خیلی دوست داشتم چنین چیزی ببینم. چطوری میشه مراحل ساخت رو داشته باشم بدجوری دلم میخواد بسازمش واقعا. لطفا راهنماییم کنین تازه عضو شدم نمیدونم چطور باید به راهنما و مراحل ساخت دسترسی پیدا کنم. لطفا راهنمایی کنید.