مهندس موفق الکترونیک

نحوه اصولی عیب یابی مدارات الکترونیکی

با سلام خدمت دوستان عزیز  امروز یک مقاله ای براتون فراهم کردم  راجع  بهعیب یابی مدارات الکترونیکی که به شما کمک میکند تا هرچه بهتر و دقیق تر کار تعمیرات مدارات را انجام دهید .

در این مقاله یک جمع بندی از تکنیک های عیب یابی تمامی انواع ابزارهای الکترونیکی را ارائه می دهد. بدون توجه به این که درباره چه مداری صحبت می کنیم، یک روشی منطقی برای پیدا کردن و تصحیح یک ایراد، برای مثال در هر ابزار یا سیستمی وجود دارد و باید بدانید که وسیله را چگونه مورد بررسی قرار دهید تا بفهمید که هر مدار به طور عادی چگونه کار می کند. اگر ابزار نظامی یا صنعتی است، یک جزوه آموزشی وجود دارد که همه نوع اطلاعاتی را به شما می دهد (تئوری عملکرد، مراحل کار s آزمایش، عملیات تنظیم، لیست بخشی ها، دیاگرام موقعیت s غیرہ). در بعضی s از سیستم های پیچیدہ، جندیر جز وہ وجود دارد (تعمیر، نکات قبل از تعمیر، عملکرد، کاتالوگ بخش ها غیرہ). اگر وسیله .3 نوع ابزار الکترونیکی یا سرگرمی خانگی است، مانند تلويزيون یا مانیتور، ویدیو، دوربین و غیرہ، هر چند این ورقه ها، توصیف های کاملی را که در جزوه های فنی ارائه می شوند در خود ندارند، ولی اطلاعات مختصر و مفیدی را در خود دارند. (نمودار شماتیک، عملیات آزمایش و تنظیم، شکل موج ها، ولتاژها و اطلاعات مقاومتی و غیره) که برای این نوع وسیله ها کافی و دقیق است. در صورت نداشتن ورقه های اطلاعاتی، اغلب ابزارهای سرگرمی خانگی با یک نمودار شماتیک همراه هستند که بعضی از شکل موج ها، اطلاعات مقاومت s ولتاژها >y خود دارند. بدون توجه به این که چه اطلاعاتی در دسترسی هستند، قبل از اقدام به تعمیر دستگاه، اطلاعات را به طور کامل مطالعه کنید. در موارد نادر، اطلاعاتی برای خواندن وجود ندارد. اگر تاکنون تحت این شرایط، دستگاهی را تعمیر کرده باشید. این مقاله و تشریحات آن بسیار برایتان مناسب است. شما باید کار تمام کنترل ها و تنظیم ها و طرز کار آنها را بدانید. اغلب موارد که عیب ها خیلی بد به نظر می رسند، اشکال کار به کاربر باز می گردد. همچنین وقتی که از عمر دستگاه خیلی می گذرد، ممکن است.

 

تعمیرات_برد_الکترونیک

اصول عیب یابی

در ابزارهای ساده الکتریکی، مراحل کاری واضح و استاندارد شده هستند، مانند مراحل کاری دستگاههای تلویزیون هر چند اگر از این کار نامید شوید، سعی کنید جزوه استفاده کننده دستگاه را بگیرید که معمولا عملکرد و پیش تذکرات ویژه ای در مورد ابزار ارائه می دهد. شما باید بدانید که چگونه از ابزارهای اندازه گیری برای انجام عملیات آزمایش و تنظیم استفاده کنید. اگر نتوانید از ابزارهای آزمایش الکترونیکی، به طور موثری استفاده کنید، در هر تعمیری که انجام می دهید واقعا به دردسر خواهید افتاد. به خاطر داشته باشید که بعضی از دستگاه ها به وسیله های اندازه گیری خاصی نیاز دارند، مانند جعبه های نوری، اندازه گیریهای نور، جدول های تنظیم و منابع نور برای دوربین ها. (اهم متر)، اسیلوسکوپ (که ما نام اسکوپ را برای آن استفاده می کنیم) و منابع سیگنال (مولد RF، مولد جاروب کننده، مولد صوتی، مولد رنگی NTSC غيره) شما باید بتوانید وسیله تعمیر شده را یک بررسی کلی نمایید. بدون توجه به این که تعمیر کاری، ساده یا مشکلی باشد. گاهی یک اشکالی، نتیجه اشکال دیگری است. اگر هر دو، برطرف نشوند عیب باقی خواهد ماند. یک مثالی عمومی از این مسئله، اتصالی کوتاه یا جرقه قطع و وصل شونده بین دو قطعه (مثلا بین دو پایه بر روی رابط گوشه ای از برد مدار چاپی) به وجود آمده است و فرض کنید که اتصال کوتاه، یک مقاومت را بر روی بر مدار چاپی و یا یک برد آی سی دار کامل را بسوزاند. برای این که یک بازنگری دقیق انجام دهید، باز هم لازم است که دستگاه و عملیات کاری آن را داشته باشید (معمولا در جزوہ فنی، ورقه های اطلاعاتی یا جزوہ معمولی استفاده کننده، پیدا مي شوند) عموما اگر دستگاه تمام عملیات کاری خود را به طور صحیح انجام دهد، می توانیم فرض کنیم که درست بوده و آماده استفاده است. همچنین بازنگری دستگاه بعد از تعمیر، می تواند نیاز به تنظیم مجدد کنترل های دستگاه را به ما نشان دهد. باید بدانید که چگونه از ابزار تعمیر استفاده کنید. اغلب کار تعمیر را می توان با ابزارهای ساده انجام داد (وسایل لحیم کاری، انبر دست، آچار پیچ گوشتی، سیم چین و غیره). هر چند برای دستگاهها و مدارهای مثال هایی از این است. به خاطر داشته باشید که اگر دستگاه دارای تجهیزات مکانیکی است مانند ویدیوها و دوربین ها به ابزارهای اندازه گیری خاصی نیاز است.

مطلب پیشنهادی:  مقاومت‌ ها - آشنایی با مقاومت های الکتریکی

سرانجام شما باید بتوانید به طور منطقی اطلاعات وسیله معیوب را تحلیلی کنید و روشی سیستماتیک و منطقی برای یافتن اشکال اعمال کنید. به طور خلاصه باید بتوانید فکر کنید. اطلاعاتی که باید تحلیلی شود ممکن است در ساختار وسیله مثلا ظاهر شدن تصویر در تلویزیون یا نمایشی که از ابزارهای آزمایش کننده به دست می آید (اندازه گیریهای ولتاژ و مقاومت یا شکل موج) باشند. در هر صورت این تحلیل اطلاعات مراحل عیب یابی چهار مرحله در عیب یابی وجود دارد : ۱- نشانه های عیب را بیابید ۲- عیب را به یک واحد یا برد عملیاتی ارتباط دهید ۳- عیب را به یک مدار (یا برد مداری) در روی آن برد مربوط بدانید ۴- عیب خاصی را پیدا کنید در دستگاه های بسیار ساده یا در دستگاه هایی که فقط یک مدار عملیاتی دارند (تلویزیون، ویدیو، دوربین و غیره) می توان از مرحله ۲ صرف نظر کرد. به دست آوردن نشانه های عیب به دست آوردن نشانه ها، به معنی آن است که باید بدانید وسیله در حات عادی چه کاری انجام می دهد و مهمتر از آن، چه هنگام وسیله درست کار نمی کند. همه می دانند که یک تلویزیون چه کاری انجام می دهد. ولی کسی نمی داند که یک دستگاه چقدر خوب تحت همه شرایط کار می کند و در گذشته هم کار كمي کرده است.

تمام تلویزیون ها دارای کنترل عملیاتی و تنظیم داخلی هستند تا کار خود را انجام دهند (بلندگو و لامپ باشد که چنین نشانه هایی به وجود بیاورد؟)) مرحله به دست آوردن عیب، به این معنی نیست که دستگاه را با آچار پیچ گوشتی و هویه باز کنید و همچنین به معنی استفاده زیاد از وسایل اندازه گیری نیست. بلکه به معنی یک بررسی ظاهری و توجه به آوردن اطلاعات بیشتر است. در پایان مرحله به دست آوردن عیب، قاعدتا می دانید که چه چیزی نادرست و ایده خوبی درباره این که کدام چیز نادرست است، خواهید داشت. ارتباط دادن عیب به یک واحد یا برد عملیاتی اغلب می توان دستگاههای الکترونیکی را به واحدها یا منطقه هایی که دارای عملکرد یا هدف مشخصی هستند، تقسیم کرد. عبارت عملکرد در اینجا یک کار را در منطقه مشخصی از دستگاه نشان می دهد. برای مثال در یک تلویزیون سیاه 9 سفید ساده عملکرد كي تواند بے اعمال RF IF صوت، تصویر، لامپ تصویر و منبع تغذیه تقسیم شود. برای پیدا کردن عیب به طور سیستماتیک و منطقی، باید اطلاعاتی درباره واحدهای عملیاتی وسیله داشته دادن عیب به یک واحد عملیاتی، حدس زدن است که کدام بخش می تواند نشانه های دیده شده را به وجود اورد. به عنوان مثال کالاسیک و خیلی ساده، اگر هم صدا و هم تصویر در یک دستگاه تلويزيون ضعيف است، عیب می تواند در بخش های IF ،HF، یا در ریزپردازنده ای که انتخاب باند و تنظیم RF را انجام می دهد، باشد. زیرا این بخش ها در بازسازی صدا و تصویر مشترک هستند. از طرف دیگر، اگر تصویر خوب است، ولی صدا صوت را تولید می کنند.

مطلب پیشنهادی:  مقاله برسی اثر هارمونیک ها بر خازن ها

استفاده از نقشه ها عیب یابی الکترونیک شامل استفاده زیاد از نقشه ها می شود (یا باید بشود). چنین نقشه هایی می تواند یک نقشه عملیاتی و نقشه های شماتیک باشند. نقشه های سیم بندی عملی که چیزی متداول در جزوه تعمیر وسایل هستند، احتمالا در دستگاههای امروزی موجود می باشند، هرچند بعضی جزوه ها دارای نقشه های سیم بندی چاپی نمی باشند (در بردهایی که اجزا به طور منفرد قابل تعویضی نیستند). بلوکی به هنگام ارتباط دادن عیب به یک واحد یا بخش عملیاتی، منطقی ترین انتخاب اطلاعات است و متاسفانه همه جزوه های تعمیر دارای یک نقشه بلوکی نیستند ( یا نقشه بلوکی جزییات ناچیزی را نشان می دهد) و ممکن است که لازم باشد که فقط از نقشه های شماتیک استفاده کنید. نقشه های شماتیک گسترده ارتباط عملیاتی تمام بخش های دستگاه را نشان می دهند. چنین بخش هایی های شماتیک، اطلاعات زیادی را به ما می دهند که به هنگام مرحله یابی، دارای بیشترین ارزش است. یک نقشه بلوکی به شما اجازه می دهد که از یک روشی عیب یابی که روش قسمتی (یا ورودی خوب اخروجی بد) نامیده می شود.استفاده کنید و اگر نقشه بلوکی دارای نقاط اصلی آزمایش نیز هست (احتمالا با ولتاژ ها و یا شکلی موج های اسکوپ)، به شما اجازه می دهد از ابزارهای آزمایشی برای نزدیک شدن به علت عیب استفاده کنید؛ .هر چند ابزارهای آزمایش، بیشتر در طی عملیات جداسازی مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از این که عیب به یک محدوده کاری ارتباط پیدا کرد، گام بعدی ربط دادن عیب به یک مدار، در 3. 9 محدود ۵ معیوب است. در این محدود ۵، بر روی مدارهایی متمرکز شوید کے كي توانند باعث ایراد شوند سایر مدارها صرف نظر کنید. مرحله انحصار عیب، شامل استفاده از ابزارهای آزمایش برای تعقیب سیگنال و جایگزینی سیگنال در مناطق مشکوک می شود.

تعمییرات مدارات الکترونیکی

روش ها یا ابزارهای رفع عیب، بعد از یافتن عیب و بررسی آن مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل شما هنوز هم نباید در این مرحله با هویه و پیج گوشتی به سراغ مدار بروید. در عوض باید سعی کنید که عیب را به یک مدار معیوب یا مانند آن ربط دهید و بعد از این که عیب پیدا شد می توان آن را تعمیر کرد. یافتن عیب خاص یا بازنگری نهایی همه مراحلی و استفاده از روش های تعمیر برای رفع عیب باشد. این تحلیلی نهایی به شما اجازه می دهد که بفهمید آیا بد کار کردن قسمت های دیگر، این قسمت را تحت تاثیر قرار داده است یا جستجو با استفاده از حس ها، مثل دیدن، بو کردن، شنیدن و لمس کردن، دریافتن عیب بسیار موثر است. این جستجو معمولا در ابتدا انجام می شود تا سریع تر منجر به یافتن بخش های معیوب شود ( این کار اغلب با عنوان کاوش نظری معرفی می شود، هر چند که شامل همه حس ها می شود). سایر چیزهایی که باید در طی کاوش نظری به دنبال آنها باشید، بخش های سوخته، سیاه شده یا داغ، جرقه الکتریکی در مدال و بخش های سوخته هستند. هستند که در آنها دسترسی به بسیاری از مدارها خیلی مشکلی است، ولی بخش های خاصی وجود دارند که می توان آنها را به سادگی برداشته و آزمایش و تعویض نمود. گام بعدی در یافتن عیب خاصی در عموم دستگاه های الکترونیکی، استفاده از یک اسکوپ برای بررسی شکلی موج ها و یک اندازه گیر برای اندازه گیری ولتاژهاست. اسکوپ می تواند به عنوان جایگزینی برای اندازه گیر دقت کنید کے در اغلب جزوہ های تعمیر امروزی، ولتاژها )9 احتمالا مقاومتها) – Sy نقشه شماتیک ܠܐܠܘ ازمایشی برای اندازه گیری استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  انواع اتصالات مداری مقاومت‌ ها

بعد از اینکه مشکل پیدا شد، باید تحلیلی نهایی از کلیه مراحل عیب یابی داشته باشید تا عیب قطعی شود، سپس می توانید ان را تعمیر کرده و عملکرد صحیح ان را بررسی کنید. رفع عیب به صورت سیستماتیک رفع عیب به صورت و تماتیک و منطق ، به دستیابی منطقی به اشکال، تفسیر اطلاعات به دست آمده از آزمایش و استفاده از اطلاعاتی که در هر مرحله به دست می آید، نیاز دارد. بعضی از تعمیرکاران احساسی می کنند دانسته های دستگاه، شامل به خاطر داشتن اشکالات قبلی و همین طور موقعیت تمام نقاط آزمایش، تمام مراحل تنظیم و مانند آن می شود. این روش در مورد رفع عیب یک نوع دستگاه می تواند مفید باشد ولی در انجام یک عیب یابی اساسی ارزش کمی دارد. درست است که به یاد داشتن اشکالات دستگاههای قبلی می تواند مفید باشد ولی نباید انتظار داشته باشید که همان اشکال در تمام موارد، عامل یک نشانه باشد. در هر دستگاه الکترونیکی بسیاری از عیب ها می توانند با یک نشانه ظاهر شوند. همچنین در رفع هر عیبی در عملیات تنظیم نباید فقط به حافظه خود متکی باشید. این امر یکی از کارهای راهنمای تعمیر است که شامل نقشه ها و اطلاعات دستگاه می شود. نکته مهم این است که شما باید یاد بگیرید که تعمیر کاری، سیستماتیک و منطقی باشید و نه متکی به حافظه. ارتباط بین مراحل رفع عیب بعضی ها فکر می کنند که تکرار مراحل عیب یابی به معنی شروع مرحله اول است و بعضی ها جزوه های تعمیر آن را توصیه می کنند. زیرا امکان اشتباه برای هر کسی حتی تعمیر کاران حرفه ای هم وجود دارد. هرگاه به طور منطقی و سیستماتیک کار کنید، اشتباهات به حداقل می رسند. هرچند ممکن است اندازه گیری های ولتاژ و مقاومت باعث مشاهدات شکل موج خطادار شوند یا روشی مرحله ای به طور غلط انجا م شود یا خیلی اشتباهات دیگر به هنگام اعمالی ساده رخ دهد. با وجود چنین توصیه هایی که در سایر مطالب جزوه های تعمیر گفته می شود، عقیده بر این است که ((تکرار محل عیب یابی)) به معنی فعالی کردن مجدد مراحل است. یکی یکی تا هنگامی که، جایی را که  9 یا در روشی مرحله ای، مرحله انحصار عکیب به طور ناصحیح انجام شده باشد. مي توانید علت به طور سیستماتیک و منطقی، با برگشت به مسیر محلی که اشتباه کرده اید متوجه شوید.

تعمییرات مدارات الکترونیک

در پایان امیدوارم دوستان از مقاله بالا لذت برده باشند و نکات گفته شد به کارتون بیاد حتما لطفا اگر نظری یا پیشنهاد یا انتقادی دارید در قسمت نظرات با من در میون بزارید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 دیدگاه

  1. سلام یک محافظ کولر گازی دارم روشن میشه رله عمل میکنه ولی خروجی ولتاژ نداره خازن پلی استر سالمه ترانزیستور کنار رله هم عوض شده بازم خروجی ولتاژ ندارم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • Sajjad Ghiasi

      سلام. اون خازن پلی استر که میگید شالما رو عوض کنید . چون یک خدزن با تحمل گرمای زیاده و بعد از چند سال خاصیتش رو از دست میده. اون رو عوض کنید درست میشه. من زیاد از اینا تعمیر کردم

  2. سلام سپاس از مطالبتون
    ببخشید استاد برای عیب یابی پس از این که مطمئن شدیم که هیچ آثاری از سوختگی وجود ندارد و عیب به صورت چشمی قابل رویت نیست عیب یابی چگونه شروع کنیم ؟؟

  3. باسلام وتشکرازراهنمائی هادرمقاله هیچ مثال کمک کننده وجودنداشت میتوانست تفهیم راساده تر کند ودرپایان یک مدارساده مثل آداپتورابتدائی راولتاژگیری وعیوب محتمل رابیان میفرمودیداینراازسر بیسوادی خودم گفتم موفق باشید

  4. سلام.
    لطفا به این دوتا سوال پاسخ دهید…

    هنگام عیبیابی دستگاه الکترونیکی، از طریق ردیابی سیگنال کدام دستگاه موردنیاز نیست؟
    الف)منبع تغذیه
    ب)اسیلوسکوپ
    پ)سیگنال ژنراتور
    ت)اهم متر

    برای ردیابی سیگنال در عیبیابی تقویت کننده صوتی کدام یک از دستگاههای زیر الزامی نیست؟
    الف(اسیلوسکوپ
    ب(سیگنال ژنراتور AF
    پ( سیگنال ژنراتور RF
    ت(مولتی متر

  5. ملک میرزامحمدی

    با سلام
    دوست عزیز به احتمال زیاد کانتاکت خروخی رله در اثر اتصال سوخته و یا یونیزه شده است که علیرغم عملکرد رله به کانتاکت خروجی برق نمی رسد. بنابراین لازم است رله تعویض و جایگزین شود.

  6. سلام.ممنونم از زحماتتون .این مقاله جملاتش خیلی به هم ریخته و اشکال تایپی خیلی داره و یرای من که رشته ام برق نبوده ، خیلی سردرگم کننده بود .

  7. سلام من یک برد رادیو دارم که ولوم اون شکسته و روی برد اثری از شماره و اهم اون ولوم نیست …من باید چکاری بکنم؟؟ یک سوال دارم. من دیده بودم که اگه بخوایم مدار شماتیک برد رو ببینیم باید شماره ی کنار برد رو سرچ کنم من سرچ کردم اما چیزی بالا نیومد …برای دیدن نقشه شماتیک یک برد باید چیکار کنیم؟؟

  8. سلام برای عیب یابی یه برد الکتریکی باید چکار کرد مثلا اول از کدوم قسمت برد شروع کنیم به تست کردن قطعات تا عیب شو پیدا کنیم یه کلیپ دیدم با لامپ تست کار‌میکردن ولی توضیحاتش کامل نبود میشه در این مورد توضیح بدین برای تست اول ازکجا شروع کنیم؟
    ممنون بابت مطالب خوبی که میگذارین🙏

  9. خدا خیرتون بده که نذر اموزشی میذارید قبول باشه