مهندس موفق الکترونیک

آموزش پیکره بندی اولیه رزبری پای

آموزش پیکره بندی اولیه رزبری پای ، در این قسمت از این مجموعه به شما نشان خواهیم داد که چگونه رزبری پای خود را هنگامی که آن را برای اولین بار روشن می کنید تنظیم کنید.

آموزش پیکره بندی اولیه رزبری پای

این کار را با یک ابزار به نام Raspi-Config انجام می دهیم که به طور خودکار هنگامی که رزبری پای را برای بار اول بوت می کنید اجرا می شود .این ابزار قبل از شروع سیستم پنجره بندی (windowing system) اجرا می شود .بنابراین باید از کلیدهای مکان نما و کلید بازگشت برای حرکت در منوی سیستم استفاده کنید .

این کار تا حدودی شبیه به اصلاح تنظیمات BIOS در کامپیوتر است . هنگامی که همه چیز را درست انجام دهید احتمالا دیگر به آن احتیاج پیدا نخواهید کرد. ما با گزینه هایی که مهمتر هستند شروع خواهیم کرد و سپس به بعضی گزینه های دیگر که ممکن است بخواهید آن ها را پیکره بندی کنید خواهیم پرداخت.

استفاده از تمام SD Card

ممکن است کمی عجیب به  نظر برسد اما در حالت عادی رزبری پای تنها به مقداری که سیستم عامل نیاز داشته باشد از SD Card استفاده می کند . این به این معنی است که ممکن است شما از یک SD با ظرفیت بالا استفاده کرده باشید اما OS از آن استفاده ای نمی کند .

آموزش پیکره بندی اولیه رزبری پای

برای برطرف کردن این مشکل و استفاده از تمام فضای SD Card از دکمه های بالا/پایین استفاده کنید و گزینه ‘expand_rootfs’ را از منو انتخاب کنید و سپس دکمه run  را بزنید .

مطلب پیشنهادی:  اتصال سنسور حرکتی PIR به رزبری‌پای (زبان پایتون)

هنگامی که این کار را انجام می دهید صفحه نمایش چشمک خواهد زد زیرا یک script در حال اجرا شدن است و بعد از آن پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد :

آموزش پیکره بندی اولیه رزبری پای

دوباره دکمه return را برای بازگشت به منوی اصلی فشار دهید.

استفاده از تمام صفحه

از آنجایی که رزبری پای برای کارکردن با تلویزیون ها طراحی شده است ممکن است به این نکته پی ببرید که رزبری پای شما تنها از بخش مرکزی صفحه استفاده می کند و بخش زیادی از نمایشگر دورتادور صفحه بلا استفاده مانده است .

آموزش پیکره بندی اولیه رزبری پای

این امر در مورد تمامی تلویزیون ها صادق نیست اما اگر برای شما اتفاق افتاده است انتخاب گزینه غیرفعال کردن Overscan  ممکن است این مشکل را برطرف کند .

آموزش پیکره بندی اولیه رزبری پای

از کلیدهای مکان نمای راست و چپ برای انتخاب استفاده کنید و سپس دکمه بازگشت را بزنید . اگر بعد از غیرفعال کردن گزینه Overscan نمیتوانید گوشه سمت چپ صفحه را ببینید به بخش ‘اجرای Raspi-Config بعد از Boot ‘ مراجعه کنید .

تغییر منطقه زمانی رزبری پای

بعد از پشت سر گذاشتن چند گزینه برای مدت کوتاهی , مورد بعدی که قطعا نیاز به انجام آن دارید )مگر اینکه در گرینویچ زندگی کنید) تغییر منطقه زمانی است.

تغییر منطقه زمانی

از گزینه ها ابتدا موقعیت جغرافیایی را انتخاب کنید سپس منطقه زمانی در آن محل را برگزینید .

تغییر منطقه زمانی

تغییر منطقه زمانی

رفتن مستقیم به Desktop بعد از روشن شدن

به صورت پیشفرض هنگامی که رزبری پای بوت می شود شما تنها خط دستور (command line) را مشاهده می کنید . هیچ پنجره ای وجود ندارد , تنها یک terminal که می توانید به آن وارد شوید و دستورات را در آن تایپ کنید .

مطلب پیشنهادی:  آموزش استفاده از کابل کنسول در Raspberry Pi

آخرین تنظیماتی که مطمئنا باید انجام دهید , مگر اینکه محیط های پنجره ای را دوست نداشته باشید , تغییر نحوه Boot شدن است به گونه ای که از اول به طور خودکار سیستم پنجره ای را شروع کند و شما را وارد سیستم کند.

Desktop

گزینه منطقی را انتخاب کنید و Return  را بزنید.

Desktop

گزینه های دیگر پیکره بندی اولیه رزبری پای

گزینه هایی که در بالا به آن ها اشاره شد مواردی بود که می تواند هنگامی که رزبری پای را برای اولین بار بوت می کنید تقریبا ضروری تلقی شوند ;

اما گزینه های دیگری نیز وجود دارند که ارزش معرفی مختصر را دارند و در زیر لیست شده اند :

  • Configure_keyboard -همانگونه که از نام آن پیداست به شما امکان انتخاب از بین لیستی طولانی از چینش های مختلف کیبورد را می دهد .
  • Change_pass- امکان تغییر پسورد سیستمی برای کاربر پیشفرض سیستم ,”Pi”, را فراهم می کند . به طور پیشفرض این پسورد ‘raspberry’ است و به افرادی که به موضوعات امنیتی اهمیت می دهند پیشنهاد می شود آن را تغییر دهند .
  • Change_locale – برای افرادی که انگلیسی زبان اول آن ها نیست می توانید انتخاب کنید که کدام زبان ها باید روی سیستم در دسترس باشند و کدام زبان پیشفرض سیستم قرار گیرد .
  • Memory_split – امکان تنظیم سهم گرافیک و پردازنده اصلی از حافظه اشتراکی سیستم را می دهد . اگر قصد دارید بازی های با گرافیک بالا را اجرا کنید یا ویدیو پخش کنید بهتر است این تنظیمات را تغییر دهید .
  • Ssh – در قسمت های بعدی آموزش به کنترل از راه دور رزبری پای با یک کامپیوتر دیگر از طریق ssh می پردازیم . این گزینه به شما امکان فعال کردن ssh را می دهد تا بتوانید از این قابلیت استفاده کنید .
  • Update – این گزینه تلاش می کند تا یک نسخه جدید تر از Raspi-config پیدا کند و آن را دانلود کند . در آینده ممکن است گزینه های جدیدی به سیستم اضافه شود بنابراین ممکن است بخواهید سیستم خود را از این طریق آپدیت کنید .
مطلب پیشنهادی:  ارتباط UART رزبری‌پای با استفاده از پایتون و C

اجرای Raspi-config بعد از Boot

شما می توانید Raspi-config را هر زمان که بخواهید اجرا کنید . هرگاه احساس می کنید تنظیماتی وجود دارند که باید اصلاح شوند .

روی آیکن ‘LXTerminal’ در دسکتاپ کلیک کنید تا یک terminal session باز شود .

Raspi-config

سپس دستور زیر را وارد کنید و return را بزنید .

sudo raspi-config

تست پیکره بندی اولیه رزبری پای

رزبری پای خود را reboot کنید

رزبری پای خود را reboot کنید – روی آیکنی که در پایین و سمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید -و این بار باید به طور مستقیم وارد محیط پنجره ای شوید .

در قسمت بعدی به پیکره بندی Wi-Fi و پیدا کردن آدرس IP برد رزبری پای می پردازیم. ادامه جلسات را در اینجا دنبال کنید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *