مهندس موفق الکترونیک

تکنولوژی و پروتکل های اینترنت اشیا

تکنولوژی و پروتکل های اینترنت اشیا-  IoT در درجه اول از پروتکل ها و تکنولوژی های شبکه استاندارد استفاده می کند . اما تکنولوژی ها و پروتکل های اصلی که IoT را قدرتمند می سازند RFID , NFC , بلوتوث کم مصرف (BLE) , وایرلس کم مصرف , پروتکل های رادیویی کم مصرف , LTE-A و WiFi-Direct هستند .

تکنولوژی و پروتکل های اینترنت اشیا

این تکنولوژی ها بر خلاف شبکه استاندارد و یک شکل سیستم های متداول عملکرد شبکه به خصوصی را که یک سیستم IoT به آن نیاز دارد را پشتیبانی می کنند.در میکرو دیزاینر الکترونیک به برسی تکنولوژی و پروتکل های اینترنت اشیا میپردازیم.

برسی تکنولوژی و پروتکل های اینترنت اشیا

پروژه RFID

NFC و RFID

RFID(شناسایی از طریق امواج رادیویی) و NFC(ارتباط میدان نزدیک) گزینه های ساده , کم مصرف و متنوعی را برای کاربرد های تشخیص هویت , دستیابی , بوت استرپ کردن ارتباط (connection bootstrapping) , و پرداخت وجه فراهم می کنند .

  • تکنولوژی RFID ازفرستنده-گیرنده های رادیویی 2طرفه برای شناسایی و ردیابی تگ های منسوب به اشیا استفاده می کند.
  • NFC از پروتکل های ارتباطی برای ابزارهای الکترونیکی , معمولا یک دستگاه همراه و یک دستگاه استاندارد, تشکیل شده است .

 بلوتوث

بلوتوث کم مصرف

این تکنولوژی نیاز عملکرد IoT به مصرف انرژی کم و استفاده طولانی مدت را برآورده می کند همچنان که از تکنولوژی های استاندارد با پشتیبانی بومی روی سیستم ها استفاده می کند.

مطلب پیشنهادی:  کاربردهای اینترنت اشیا IoT

وایرلس کم مصرف

این تکنولوژی جایگزین پر مصرف ترین بخش یک سیستم IoT  می شود .با اینکه سنسور ها و المان های دیگر می توانند طی بازه های طولانی خاموش شوند , مسیرهای ارتباطی باید همواره فعال باقی بمانند . وایرلس کم مصرف نه تنها مصرف انرژی را کاهش می دهد بلکه عمر دستگاه را نیز به دلیل استفاده کمتر افزایش می دهد .

Zigbee یا زیگبی 

پروتکل های رادیویی

Zigbee یا زیگبی  , Z-Wave , و Thread , پروتکل هایی هستند که برای شبکه های محلی خصوصی با نرخ پایین به کار می روند. این تکنولوژی ها کم مصرف هستند اما بازدهی بالایی را بر خلاف گزینه های مشابه ارائه می دهند . این امر موجب افزایش قدرت شبکه های اشیا کوچک محلی بدون صرف هزینه های متداول می شود.

LTE-A

LTE-A یا LTE Advanced به روزرسانی مهمی را برای تکنولوژی LTE ارائه می دهد که شامل افزایش ناحیه پوشش , کاهش تاخیر و افزایش بازدهی این تکنولوژی می باشد . این سیستم قدرت فوق العاده ای را از طریق افزایش رنج به IoT می بخشد که مهم ترین کاربرد آن در وسایل نقلیه , پهپاد ها و ارتباطات مشابه می باشد .

WiFi-Direct

WiFi-Direct نیاز به اکسس پوینت را از بین می برد . این تکنولوژی امکان برقراری ارتباطات جفت به جفت (peer-to-peer)  با سرعت WiFi اما با تاخیر کمتر را به ما می دهد . WiFi-Direct یکی از المان های شبکه که در اغلب موارد باعث کندی آن می شود را حذف می کند بدون اینکه سرعت یا بازدهی را فدا کند.

مطلب پیشنهادی:   کاربرد اینترنت اشیا در ساخت و تولید

دوستان عزیز شما چقدر با تکنولوژی و پروتکل های اینترنت اشیا آشنا هستید ؟ لطفا نظرات خودتان را در قسمت نظرات همین نوشته بنویسید.

دیگر جلسات این آموزش را هم در لینک های زیر دنبال کنید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. همه چی عالیه دمت گرم
    مطالبی که اینجا هست رو هیچ سایتی با این کیفیت وجود نداره خصوصا رایگان !خدایش کارت درسته مهندس