مهندس موفق الکترونیک

کنترل دور موتور DC با Encoder

امروزه در صنعت و در بسیاری از وسایل خانگی کنترل دور موتور مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله  می توان به کاربرد های کنترلرهای دور موتور ، به موارد زیر اشاره کرد. البته مثال های زیر خیلی ساده تر از کنترلر دور موتو های صنعتی هستن. در فایل های پروژه توضیحات کامل به همراه سورس برنامه میکروکنترلر AVR و PCB و… موجود است. بحث كنترل موتورهاي dc يك مسئله ي  مهم است كه درصنعت به آن بهاي زيادي داده مي شود، براي اين منظور بايد انرژی الکتریکی آرميچر را براي كنترل گشتاور موتور كنترل كرد. براي تحقق اين امرمهندسين وتكنسين هاي برق والكترونيك روش هاي مختلفي به كار برده اند و در هر مرحله بر كيفيت طرح خودافزوده اند.امروزه IC هاي متنوعي به عنوان درايور موتور موجود مي باشند كه راه را براي طراحان ساده تر كرده اند.

dc motor

1) وسایل خانگی :

 کنترل گر های دور موتور در وسایل شخصی خانگی، در کاربرد های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار   می گیرند .به عنوان مثال، پنکه های دیواری یا پنکه تهویه حمام که توسط کلیدی کنترل می شوند.

2) در وسایل اداری و درمانی:

در این دسته دستگاه های بسیاری را می توان نام برد.

مداد تراش های برقی در ادارات، دستگاه های فکس، کامپیوتر ها یا دستگاه های کپی و …  . سیستم کاری این کنترل گر ها بسیار پیچیده بوده و حتی در مورد وسایل درمانی پیچیده تر نیز می شوند. یکی از این موارد کنترل دور موتور داخل هارد دیسک کامپیوتر می باشد که سیستم پیچیده تری دارد.

مطلب پیشنهادی:  پایان نامه پروژه فانکشن ژنراتور

3) در کاربرد های تجاری :

 ساختمان های تجاری دارای سیستم تهویه بزرگتر و مجهز تری نسبت به موارد مشابه در منازل شخصی دارند. همچنین می توان در این دسته موتور ها،پله های برقی و موارد مشابه را نام برد.

4) کاربرد های صنعتی :

بسیاری از صنایع وابسته به موتور ها و کنترل دور آن ها می باشند. موتور های DC کوچک تا موتور های بزرگ صنعتی ، یا موتور های استفاده شده در خطوط مترو. همچنین در صنعت ممکن است یک کنترل گر عمل کنترل بیش از موتور را به طور همزمان بر عهده داشته باشد.

5) در وسایل نقلیه:

تمام وسایل نقلیه از جمله، خودروها، هواپیما ها، دستگاه الات کشاورزی، همه و همه ممکن است دارای موتور برای انجام کار های گوناگونی باشند.

6) ابزار قدرت:

وسایل قدرتی همانند دریل ها، اره ها، چرخ سمباده ها که توسط کاربر خانگی استفاده می شوند. تمام وسایل قدرتی قابل حمل یا ثابت معمولاً همراه با کنترل گر های سرعت این موتور ها نیز می باشند.

همچنین توصیه می‌کنم مطالب مرتبط به کنترل دور موتور را از اینجا دنبال کنید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه

  1. سلام
    باتشکر از مطالب مفید سایتتون مایلم باهم تبادل لینک داشته باشیم در صورت تمایل و باز دید از وبلاگم نظرتون رو بگید.
    باتشکر

    • میلاد جهاندیده

      سلام
      آقای قادری مطالب مفیدی در وبلاگتون دارین از نظر تبادل لینک مشکلی نیست ، ایمیلی در این مورد برایتان ارسال می کنم.
      تازه اول کاریم به امید خدا این سایت را پر میکنیم ! پر از خواسته های شما !

  2. سلام مهندس جهاندیده واقعا بهترین مقاله ای بود که درمورد کنترل دور موتور و یادگیری شروع کار حتی شبیه سازی های شکل موج و روابط ریاضی و matlabو کد برنامه نویسی زبان c
    واقعا حرف نداشت خیلی ممنونم از سایت خوب اموزشی که همه چی رایگان هست و کاربرد فروان در صنعت داره

  3. سلام
    من یه موتور DC دارم که 12 ولت هست میخوام برای ساخت دریل ازش استفاده کنم که جریان 2 آمپر به بالا میخواد میخواستم بدونم چه طوری سرعتش را کنترل کنم بدون اینکه قدرت موتور کم بشه و نتونه سوراخ کاری کنه ممنون میشم جواب بدین

  4. برای خرید این ماژول راهنمایی بفرمایید

  5. با سلام
    کنترل کننده دور موتور فیدبک انکودر خیلی کامل و تمام نکات لازم را برای اینکه موتور در یک دور ثابت بتوانیم نگه داریم حتی زیر بار مکانیکی مختلف هم ثابت بمونه پیش‌بینی شده
    واقعا آفرین و هزاران آفرین
    حدود ۳ سال پیش بدلیل پیدا نکردن چنین کنترلی دقیق برای فیکس کردن سرعت موتور در شرایط مختلف بار یه پروژه کاری خوب را از دست دادم
    ممنون و صد و هزاران تشکر از زحماتتان