مهندس موفق الکترونیک

نظارت بر محیط با اینترنت اشیا

نظارت بر محیط با اینترنت اشیا

IoT در نظارت بر محیط کاربرد های گسترده ای دارد-حفاظت از محیط , پایش شرایط جوی بد , سلامت آب , حفاظت از گونه های در خطر انقراض , کشاورزی تجاری , و موارد دیگر . در این دست از موارد سنسور ها هر گونه تغییر در محیط را آشکار و اندازه گیری می کنند. در ادامه با میکرودیزاینرالکترونیک باشید تا بیشتر در مورد کاربرد آن در این زمینه آشنا بشیم.

آلودگی آب و هوا

تکنولوژی کنونی نظارت بر سلامت آب و هوا در درجه اول از نیروی کار انسانی در کنار تجهیزات پیشرفته و پردازش های آزمایشگاهی استفاده می کند . IoT این تکنولوژی را با کاهش نیاز به نیروی انسانی , امکان نمونه برداری مکرر , افزایش گستره نمونه برداری و پایش , امکان انجام تست های پیشرفته در محل , و محول کردن امور پاسخگویی به سیستم های آشکار ساز بهبود می دهد که باعث جلوگیری از آلودگی های اساسی و بیماری های های مربوط به آن می شود.در تصویر زیر یک سنسور یا IoT روی پرنده ای نصب شده تا وضعیت هوا را رصد کنند.

نظارت بر محیط با اینترنت اشیا

شرایط جوی بد(کاربرد اینترنت اشیا در هواشناسی)

با اینکه سیستم های قدرتمند و پیشرفته ای که امروزه استفاده می شوند امکان نظارت عمیق را به ما می دهند اما این سیستم ها از بزرگ و وسیع بودن ابزارآلات مانند رادار ها و ماهواره ها به جای کوچک و ریز بودن آن ها رنج می برند .ابزار آلات آنها برای جزئیات ریز تر فاقد آن دقت هدف گیری است که در تکنولوژی های قوی تر یافت می شود.

مطلب پیشنهادی:  ThingWorx چیست ؟

پیشرفت های جدید در حوزه IoT وعده داده های ریزتر تفکیک شده و دقت و انعطاف پذیری  بیشتر را می دهد . پیش بینی موثر آب و هوا نیازمند دقت بالا و انعطاف پذیری در دامنه , نوع تجهیزات و نحوه توزیع آن هاست . این امر امکان تشخیص زودهنگام و پاسخ گویی به موقع را به ما می دهد تا از ضرر های مالی و جانی جلوگیری شود .

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

مزارع تجاری پیشرفته امروزی برای مدتی است که از تکنولوژی و بیوتکنولوژی های پیشرفته ای بهره برده اند , اما IoT در این زمینه دسترسی بیشتر به اتوماسیون و تحلیل عمیقتر را ممکن میسازد .

اینترنت اشیا کشاورزی تجاری

بخش های زیادی از کشاورزی تجاری ,مانند پایش آب و هوا , از کمبود دقت و نیاز به حضور نیروی انسانی در محل نظارت رنج می برند , بنابراین اتوماسیون نیز در این زمینه ها محدود می ماند .

 

IoT امکان حذف بسیاری از دخالت های انسان در عملکرد سیستم ,تحلیل کشاورزی , و نظارت بر آن را به عملیات می دهد . سیستم ها تغییرات در محصولات , خاک , محیط , و غیره را تشخیص می دهند . آن ها پروسه های استاندارد را از طریق منابع داده عظیم و غنی بهینه سازی می کنند و همچنین از وقوع خطرات بهداشتی (مانند ای.کولای) جلوگیری می کنند و امکان کنترل بهتر را فراهم می کنند .یک سناریو ساده از کاربرد IoT در کشاورزی را در شکل زیر میبینید.
اینترنت اشیا کشاورزی تجاری

خیلی ممنون از اینکه تا این جلسه از آموزش های IoT با ما همراه بودید امیدوارم در جلسات بعدی بیشتر با این تکنولوژی و کاربردهای آن آشنا بشیم و آنها را در زندگی روزمرگی پیاده کنیم. لطفا نظرات خودتان را در قسمت نظرات بنویسید.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه

  1. سلام دوستان مقاله جدید و خیلی خوبی رو به اشتراک گذاشتین که بسیار پر محتوا و قابل بحث هستش که پیش نیازی ارزشمند برای علاقه‌مندان به اینترنت می‌باشد .تشکر میکنم و امید تداوم دارم.

  2. فرشاد پیمانی

    سلام یک مجموعه کتابچه در مورد وایرینگ الزامات اجرایی کتابچه کانکتور داشتید چطور می تونیم تهیه کنیم ممنون میشم من هیچ شماره ای از شما ندارم