عملگرها در ++C

عملگرها در ++C

در این جلسه از آموزش ++C به بررسی عملگرها در ++C خواهیم پرداخت. یک عملگر نمادی است که به کامپایلر اعلام می‌کند تا یک عمل منطقی یا ریاضی مشخص را انجام دهد. ++C منبعی غنی از عملگرهای درونی داشته و انواع عملگر زیر را فراهم آورده است: عملگرهای حسابی عملگرهای …

ادامه نوشته »

مثال‌هایی از توابع در پایتون: فراخوانی، تورفتگی، آرگومان ها و مقدار بازگشتی

مثال‌هایی از توابع در پایتون

یک تابع در پایتون به چه معناست توابع در پایتون  برای استفاده از کد در بیش از یک مکان از برنامه بکار می‌روند، و گاهی متد (method) یا رویه (procedure) نیز نامیده می‌شوند. پایتون توابع داخلی بسیاری از جمله ()print را برای شما گردآوری کرده، اما همچنین این امکان را …

ادامه نوشته »

کلاس های ذخیره سازی در ++C

کلاس های ذخیره سازی در ++C

در این جلسه از آموزش زبان ++C به بررسی کلاس های ذخیره سازی در ++C می‌پردازیم. کلاس‌های ذخیره‌سازی (Storage Class) دامنه و طول عمر متغیرها ویا توابع درون یک برنامه ++C را تعریف می‌کنند. این مشخصه پیش از نوع داده مورد نظر قرار می‌گیرد. کلاس‌های ذخیره‌سازی که در برنامه ++C …

ادامه نوشته »

 ویرایشگر نوع داده در ++C

ویرایشگر نوع داده در ++C

++C اجازه می‌دهد که پیش از نوع داده‌های char، int و double از ویرایشگرها (modifier) استفاده کنیم. یک ویرایشگر برای تغییر معنای نوع داده پایه‌ای به کار می‌رود تا برای شرایط مختلف مورد نیاز متناسب تر شود. ویرایشگرهای نوع داده در زیر لیست شده اند: signed unsigned long short ویرایشگرهای …

ادامه نوشته »

ثابت‌ها یا لیترال‌ها در ++C

ثابت‌ها یا لیترال‌ها در ++C

ثوابت مقادیر ثابتی هستند که برنامه امکان ایجاد تغییر در آنها را ندارد و به آنها لیترال نیز می‌گویند. ثابت‌ها می‌توانند از هر نوع داده پایه‌ای باشند و به مقادیر اعداد صحیح، اعداد ممیز شناور، کارکترها، رشته‌ها و مقادیر بولی تقسیم می‌شوند. ثابت‌ها همانند متغیرهای معمولی هستند تنها با این …

ادامه نوشته »

عملگرها در پایتون: عملگرهای حسابی، منطقی، مقایسه ای

عملگرها در پایتون

عملگرها برای انجام عملیات روی مقادیر و متغیرها استفاده می‌شوند. عملگرها می‌توانند روی آیتم‌های منفرد اعمال شده و نتیجه را برگردانند. به آیتم‌های داده عملوند (Operand) یا آرگومان (Argument) می‌گویند. عملگرها با کلیدواژه‌ها یا کارکترهای ویژه بیان می‌گردند. برای مثال، برای عملگر هویتی (identity) از کلیدواژه «is» و «is not» …

ادامه نوشته »

دیکشنری‌ها در پایتون (Dict)

دیکشنری‌ها در پایتون (Dict)

دیکشنری‌ها در پایتون مثالی دیگر از ساختار داده می‌باشند. ازیک دیکشنری به منظور نگاشت یا ایجاد همبستگی بین عناصر برای ذخیره‌سازی کلیدهایی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید،استفاده می‌شود. یک دیکشنری در پایتون دقیقاً شبیه یک دیکشنری در دنیای واقعی است. دیکشنری‌های پایتون بوسیله دو عنصر یعنی کلیدها …

ادامه نوشته »

تاپل در پایتون چیست؟ بسته‌بندی، مقایسه، بخش‌بندی، حذف، کلید

تاپل‌ها (TUPLE) در پایتون

تاپل در پایتون چیست؟ یک تاپل لیستی از یک مجموعه از اشیا تغییرناپذیر (immutable) پایتون است. تفاوت بین لیست و تاپل در این است که لیست‌ها در کروشه اعلان می‌شوند و قابل تغییر هستند، اما تاپل‌ها درون پرانتز اعلان می‌شوند و قابل تغییر نیستند. با اینحال می‌توان بخشی از تاپل‌های …

ادامه نوشته »

مدار کلید دیمر لمسی با آردوینو

مدار کلید دیمر لمسی با استفاده از آردوینو

مدار لمسی دیمر یک پروژه ساده است، که در آن عمل کاهش یا افزایش نور لامپ به کمک یک سنسور لمسی حاصل می‌شود. در حالی‌که از یک سوئیچ معمولی برای روشن کردن یا خاموش کردن یک لامپ استفاده می‌شود، یک کلید دیمر به ما این اجازه را می‌دهد تا میزان …

ادامه نوشته »

رشته‌ها در پایتون: جایگزینی، اتصال و تبدیل به حروف بزرگ و کوچک

رشته‌ها در پایتون

در پایتون هرچیزی یک شی است و رشته‌ها نیز شی محسوب می‌شوند. در پایتون می‌توان رشته‌ها را به سادگی و با قراردادن کارکترها در دابل کوتیشن (“”) ایجاد کرد. برای مثال: var = “Hello World!” دسترسی به محتوای رشته‌ها در پایتون پایتون از نوع داده کارکتر پشتیبانی نمی‌کند، بلکه با آنها …

ادامه نوشته »

پروژه تشخیص رنگ با آردوینو

مدار دتکتور (آشکار ساز) رنگ مبتنی بر آردوینو

در این نوشته به آموزش ساخت پروژه تشخیص رنگ با آردوینو می‌پردازیم. یک سنسور رنگ، همان‌طور که از نامش پیداست، دیوایسی است که رنگ‌ها را حس می‌کند یا تشخیص می‌دهد. یک سنسور رنگ از یک دیوایس خارجی، برای انتشار نور استفاده می‌کند (مانند آرایه‌ای از LED های سفید). سپس برای …

ادامه نوشته »

کنترل آردوینو با پایتون – کنترل LED در آردوینو به وسیله پایتون

استفاده از آردوینو با پایتون - کنترل LED در آردوینو به وسیله پایتون

در این پروژه، کنترل آردوینو با پایتون را یاد می‌گیریم. آردوینو را به پایتون متصل کرده و یک پروژه ساده برای کنترل آردوینو با زبان پایتون را پیاده سازی می کنیم. آردوینو یکی از قدرتمندترین نمونه های اولیه پلتفورم های متن باز، در الکترونیک است که با میکروکنترلرهای AVR ساخته …

ادامه نوشته »

متغیرها در پایتون: اعلان، الحاق، سراسری و محلی

متغیرها-در-پایتون

متغیر در پایتون به چه معناست؟ یک متغیر در پایتون یک مکان رزرو در حافظه برای ذخیره مقادیر می‌باشد. به عبارت دیگر، متغیر در یک برنامه پایتون، داده مورد نیاز کامپیوتر برای پردازش را فراهم می‌کند. هر مقدار در پایتون یک نوع داده دارد. نوع داده‌های مختلف در پایتون اعداد …

ادامه نوشته »

معرفی دستور زبان پایتون

معرفی دستور زبان پایتون

در این مطلب، ساختار زبان برنامه‌نویسی زبان پایتون را توضیح خواهیم داد. دستور زبان برنامه‌نویسی، مجموعه قواعدی است که تعیین می کند کد شما چگونه باید نوشته شود. با آموختن دستور زبان پایتون، می توان کدها را سریعتر و آسان‌تر نوشت و همچنین از خطاهای دستوری جلوگیری کرد. یکی از …

ادامه نوشته »

دستور print در پایتون

دستور-print-در-پایتون

نحوه چاپ رشته‌های ساده بسیاری از مواقع نیاز به چاپ رشته‌ها در کدتان احساس می‌شود.در زیر نحوه انجام این کار در پایتون ۳ آورده شده است. مثال ۱: برای چاپ عبارت «Welcome to Melec.ir» ، از تابع ()print به صورت زیر استفاده می‌شود: print ("Welcome to Melec.ir") خروجی Welcome to …

ادامه نوشته »