مهندس موفق الکترونیک

کاربردهای اینترنت اشیا IoT

جلسه ششم اینترنت اشیا ;کاربردهای متداول اینترنت اشیا ، اینترنت اشیا در تمامی صنعت ها و بازارها کاربرد دارد. این تکنولوژی گروه های مختلف افراد از کسانی که میخواهند مصرف انرژی در خانه خود را کاهش دهند تا سازمان های بزرگی که می خواهند امور خود را تسهیل کنند را شامل می شود . این سیستم نه تنها مفید است بلکه با پیشرفت تکنولوژی و حرکت به سمت اتوماسیون پیشرفته ای که در آینده دور تصور می شود در بسیاری از صنعت ها ضروری به نظر می رسد.در ادامه با میکرودیزاینرالکترونیک باشید تا با کاربردهای اینترنت اشیا در صنایع مختلف آشنا بشید.

کاربردهای اینترنت اشیا IoT

مهندسی,صنعت و زیربنا

کاربردهای IoT در این زمینه ها شامل بهبود تولید , بازاریابی , ارائه خدمات و ایمنی می شود .IoT ابزاری قدرتمند برای نظارت بر پروسه های مختلف فراهم می کند ; و شفافیت بیشتر امکان دیده شدن موقعیت های پیشرفت را افزایش می دهد .

کنترل گسترده ای که IoT فراهم می کند امکان حرکات بیشتر و سریعنر را در موقعیت ها به ما می دهد که شامل مواردی مانند نیاز های بدیهی مشتری , محصول غیرسازگار , اختلال در تجهیزات , مشکلات در شبکه توزیع , و غیره می شود .

مثال

علی یک کارخانه تولیدی را اداره می کند که برای تجهیزات تولید حفاظ درست می کند . وقتی مقررات در مورد مواد تشکیل دهنده و عملکرد حفاظ ها تغییر می کند , این الزامات جدید به طور خودکار در روبات های تولید کننده برنامه ریزی می شوند , و به مهندسین در مورد تصویب این تغییرات اطلاع داده می شود.

مطلب پیشنهادی:  بستر CISCO برای اینترنت اشیا

دولت و امنیت

به کار گرفتن IoT در دولت و امنیت امکان اجرای موثر تر قوانین , دفاع ,برنامه ریزی شهری و مدیریت اقتصادی را به ما می دهد.

این تکنولوژی خلا های کنونی را پر می کند , بسیاری از ایرادات حال حاضر را تصحیح می کند و برد عملکرد این اقدامات را گسترش می دهد .برای مثال , IoT می تواند به برنامه ریزان شهری کمک کند تا دید شفاف تری نسبت به تاثیر طرح خود داشته باشند و هم چنین به دولت ها کمک کند تا از اقتصاد محلی درک بهتری پیدا کنند .

مثال

رضا در یک شهر کوچک زندگی می کند . او اخیرا در مورد افزایش ارتکاب جرم در محله خود چیزهایی شنیده است و از دیر برگشتن به خانه در شب هراس دارد .

به بخش اجرای محلی قانون در مورد این اتفاق  توسط فلگ های سیستمی اخطار داده شده و آن ها حضور خود در محله را افزایش داده اند .ادوات نظارت بر محیط رفتار های مشکوک را زیر نظر گرفته اند و بخش اجرای قانون آن ها را بررسی کرده تا از وقوع جرم جلوگیری کند .

کاربردهای اینترنت اشیا IoT

خانه و محل کار

در زندگی روزانه ما , IoT تجربه ای شخصی سازی شده را از خانه تا محل کار تا سازمان هایی که به طور مکرر با آن ها تجارت می کنیم ارائه می دهد. این امر رضایت کلی ما را افزایش میدهد و بهره وری را بهبود می بخشد و همچنین سلامت و امنیت ما را نیز افزایش می دهد .برای مثال IoT می تواند به ما در شخصی سازی محیط کاری کمک کند تا برای شغل ما بهینه شود.

مطلب پیشنهادی:  ThingWorx چیست ؟

مثال

حسین در بخش تبلغیات کار می کند . با ورود او به دفتر کارش , سیستم چهره او را تشخیص می دهد و روشنایی و دما را طبق میل او تنظیم می کند . دستگاه های او را روشن می کند و برنامه هایش را از آخرین جایی که روی آن ها کار می کرد باز می کند .

درب دفترکار او یک همکلاسی را شناسایی کرده که قبل از رسیدن حسین چندین بار به دفتر او سرزده است . سیستم به طور خودکار پیام های مراجعین را باز می کند .

توصیه میکنم فیلم زیر ببنینید.

سلامت و پزشکی

IoT ما را به سمت یک آینده ی پزشکی که در آن از یک شبکه از تجهیزات پزشکی پیشرفته مجتمع استفاده می شود سوق می دهد .

امروزه IoT می تواند تحقیقات پزشکی , دستگاه ها , مراقبت , و مراقبت اضطراری پزشکی را به طور چشمگیری بهبود ببخشد .

مجتمع شدن تمامی المان ها باعث دقت بیشتر , توجه بیشتر به جزئیات , واکنش های سریعتر به رخداد ها , پیشرفت مداوم و کاهش هزینه های کلی تحقیقات پزشکی و سازمان ها می شود.

مثال

نادیا در یک اتاق اورژانس پرستار است . فراخوانی برای مردی که در درگیری مجروح شده است صورت می گیرد. سیستم بیمار را شناسایی می کند و پرونده او را پیدا می کند. در صحنه , تجهیزات تخصصی اطلاعات حیاتی را ثبت و به طور خودکار به نهاد های دریافت کننده در بیمارستان ارسال می کند .سیستم داده های جدید و اطلاعات ثبت شده قبلی را تحلیل می کند تا یک راه حل ارائه کند. وضعیت بیمار طی انتقال هر ثانیه در سیستم به روز می شود . سیستم از نادیا می خواهد که اعمال سیستم برای توزیع دارو و آماده سازی تجهیزات را تایید کند.

اگر این نوشته‌ برایتان مفید بود لطفا کامنت بنویسید.

مطالعه دیگر جلسات این آموزش<< جلسه قبلی                    جلسه بعدی >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *